Te er en drik med sin helt egen kultur. Især i Kina og Japan er te en integreret del af kulturen og te har kulturel betydning. I det følgende vil vi undersøge nærmere, hvad der kendetegner teen som kultur.

Publicerede artikler
“Danskerne elsker te” – af Karsten Brask Fischer
“Teens oprindelse” – af Celia Clausen
“Den japanske te-ceremoni” – af Karsten Brask Fischer

Danskerne elsker te

Af Karsten Brask Fischer
FAKTA – tal om te:
• 27% drikker te dagligt eller næsten dagligt – flest kvinder
• Den gennemsnitlige te-drikker drikker max. 2 kopper om dagen
• 20% drikker tre eller flere kopper dagligt
• 15,2% af danskerne drikker aldrig te. 17,2% af danskerne drikker aldrig kaffe
• Ca. 70% drikker både te og kaffe
• 80% af dem der aldrig drikker te, har alligevel te i hjemmet
• Kun 5,3% har aldrig te i deres hjem

Flere te-drikkere end kaffe-drikkere

Næsten 85% af danskerne drikker te, og det er endnu flere end der drikker kaffe. Det viser en undersøgelse af danskernes te-vaner, som Analyse Danmark har gennemført for Brancheforeningen for Kaffe og Te. Tendensen kan også ses på, at der er en stigende interesse for mere specialicerede teer som grøn, rød og hvid.
“Tendensen i samfundet er, at vi søger noget specielt, uanset om det er, hvordan vi bor, eller hvad vi drikker. Derfor er danskerne også blevet langt mere alsidige og eksperimenterende i deres te-valg samtidig med at populariteten stiger,” fortæller næstformand i Brancheforeningen for Kaffe og Te, Hans Christensen.

Te er populært hos unge som gamle

Analyse Danmarks undersøgelse af danskernes te-vaner giver et meget detaljeret billede af, hvordan danskerne nyder deres te. Den viser bl.a., at te er den varme drik, der nydes af flest danskere bortset fra kakao.
“De fleste ville sikkert tro, at kaffe løb med den titel. Men der er faktisk flere, som aldrig drikker kaffe, end der er, som aldrig drikker te. Jeg synes samtidig, det er vigtigt at understrege at te er populært i alle aldersgrupper”, udtaler Hans Christensen.

Rød, grøn og hvid

Danske te-drikkere er de seneste år blevet meget bevidste om teens kvalitet og oprindelse og vælger i stigende grad at eksperimentere med specialteer som grøn, rød og hvid. To ud af tre danskere har smagt grøn te, knap hver sjette har drukket hvid te, og hver femte har forsøgt sig med rød te.
“I detailhandlen er der hurtigt fulgt op på interessen for de nye te-varianter. Derfor kan forbrugerne også her finde de mange særlige tesorter. På den måde tilgodeses de mange travle danskere, som prioriterer at foretage deres indkøb ét sted, samt de mange der bor uden for storbyerne, hvor specialforretningerne ofte er placeret”, fortæller Hans Christensen fra Brancheforeningen for Kaffe og Te.

At se og dufte teens nuancer

De fleste foretrækker da også at købe te i supermarkeder, og særligt når det gælder almindelige te-breve. Men når det drejer sig om løs te vil ca. 45% af de, der køber denne type, helst købe det i en specialforretning, hvilket er en markant stigning i forhold til for fem år siden.
“Den moderne forbruger køber gerne te i en specialforretning. Her får de en oplevelse og kyndig vejledning med mulighed for at se og dufte teens nuancer, hvilket er et vigtigt parameter for den moderne forbruger,” siger Hans Christensen

Te er hyggeligt

Der er flere årsager til teens popularitet. Smagen er selvfølgelig vigtigt, men også det sociale ved at drikke te er meget væsentligt. I Analyse Danmarks undersøgelse er der en fjerdedel som decideret svarer, at de drikker te, fordi det er hyggeligt.
“Det er et resultat som glæder mig utroligt meget. I Danmark kan et produkt vel næppe nå en højere anerkendelse end, at folk forbinder det med hygge, vurderer næstformand i Brancheforeningen for Kaffe og Te, Hans Christensen.
Kilde: Analyse Danmarks undersøgelse bygger på svar fra 2043 danskere og hele undersøgelsen kan læses på teinfo.dk

Teens historie

Af Celia Camilla Clausen
Teens oprindelse fortaber sig i Kinas mytologiske verden. Det fortælles, at Shen Nung, en af Kinas tidligste mytologiske herskere, opdagede teen ved et tilfælde i år 2737 f.Kr.
Han havde udstedt en bestemmelse om at alt drikkevand skulle koges før indtagelse, for at forebygge sygdomme, og en dag sad han under en vild te busk og kogte vand, da et blad faldt ned i hans kop. En dejlig duft steg op fra koppen og kejseren blev nysgerrig og smagte på drikken, som havde ikke blot en dejlig smag, men også en forfriskende virkning. Kejseren blev så begejstret for sin nye opdagelse at han startede den første te produktion, og en lang tradition var hermed født.

Teens kulturelle betydning

Op til den 3. århundrede e.Kr. bliver te brugt som medicin eller styrkende drik med friske grønne blade fra vilde te buske. Men for at imødekomme den stigende efterspørgsel, begyndte bønder at dyrke tebuskene, og man fik gradvist udviklet metoder til tørring og forarbejdning af bladene. Te drikning spredte sig hurtigt over hele Kina og til hele den kinesiske kultur, og blev en udbredt handelsvare. Teen blev ligefrem brugt som en betalingsenhed i sig selv, og var meget værdsat både til hverdagsbrug, til fine gæster og til religiøse ceremonier.

“Fortrinlige teer”

Den første anerkendte bog om te, Ch’a Ching (hvilket betyder “fortrinlige teer“, men findes på engelsk under navnet “The Classic of Tea“), blev skrevet idet 9. århundrede af Lu Yu. Som forældreløst barn var han blevet adopteret og opvokset i en at Kinas mest berømte buddhistiske klostre. Men da han var en 13-14 år gammel gjorde han oprør mod den disciplin og spirituelle træning, som dog alligevel havde en afgørende indflydelse på ham og også gav ham et trænet og veldisciplineret, observerende sind.
I en årrække levede han som omrejsende artist og underholdt folk på sin vej, men han følte at hans liv manglede mening. Han trak sig tilbage og tilbragte 5 år i afsondrethed.
Omkring midten af sit liv begyndte han på det store projekt med at kodificere metoderne til te dyrkning og tilberedning; hvortil han trak på sin glimrende hukommelse fra alle de steder han havde været og set hvordan te produktion fandt sted. Hans arbejde bærer stærkt præg af hans zen buddhistiske baggrund, og den japanske te ceremoni udspringer oprindeligt fra idéen i hans værk.

Teen kommer til Europa

Det var hollandske købmænd, som bragte teen til Europa i begyndelsen af 1600-tallet, hvor teen blev betragtet som en meget fornem og dyr drik. I slutningen af det 17. århundrede erobrede teen England, og blev hurtigt særdeles populær. Den engelske regering fandt hurtigt ud af at lægge skat på den populære drik, hvilket ikke blot gav årsag til kraftige protester overalt, men også resulterede i, at et omfattende smugleri kom i gang. Utilfredsheden over teskatterne blev faktisk så stor i de engelske kolonier, at den var med til at starte den amerikanske uafhængighedskrig. Amerikanerne var rasende over at skulle betale skat til englænderne, og en nat i december 1773 bordede vrede Boston-borgere, klædt som Mohawk-indianere, nogle engelske handelsskibe og kastede te for 10.000 £ i havnen. Begivenheden blev kendt som ‘The Boston Tea Party’.

Japansk te ceremoni – Cha No Yu

Af Karsten Brask Fischer
“Te er mere end en ideel drik; det er en religion, der handler om kunsten at leve” Okakura Kakuzo
Te kom til japan i begyndelsen af det 9. århundrede; det blev bragt fra Kina til Japan af en buddhistiske munk Eichu og blev hurtigt en populær drik, og man begyndte at dyrke teen lokalt.
I Kina havde man allerede drukket te i tusindvis af år, både af sundhedsmæssige årsager samt for den fortrinlige smag. I begyndelsen af det 9. århundrede skrev den kinesiske forfatter Lu Yu te-afhandlingen Ch’a Ching som omhandlede dyrkningen og tilberedningen af te. Lu Yu var buddhistisk inspireret, idet han var vokset op i Dragon Cloud klosteret, som var af Zen-Chán skolen (kendt som Zen i Japan). Lu Yu’s idéer havde en stærk inflydelse på udviklingen af den japanske te ceremoni.
I det 12. århundrede kom en ny slags te til Japan; Matcha, som stadigvæk bruges i den japanske te ceremoni Cha No Yu, er en pulveriseret ufermenteret grøn te, og den blev brugt til religiøse ritualer i de buddhistiske klostre. Fra det 13. århundrede begyndte samurai krigerne at tilberede og drikke matcha samtidig med at de tog zen buddhismen til sig, og grundlaget til te ceremonien blev lagt.
Te ceremonien udviklede sig som en “transformerende praksis”, altså som en metode til at forandre og højne bevidstheden hos udøveren. Den er karateriseret af en æstetisk filosofi, under indflydelse af Wabi livssynet, og indebærer stilhed, raffinerethed, ydmyghed, selvkontrol, dybde, simpelhed og forståelse af denne verden uperfektion; der bliver lagt vægt på enkelhed og simple uudsmykkede objekter
I det 16. århundrede var teen udbredt over hele Japan, og te ceremonien nåede sin fulde udbredning under Sen no Rikyu, som nok er den bedst kendte og ærede historiske te mester. Han videreførte sin mester Takeno Joo’s lære, og filosofien ichi-go ichi-e, som siger at hvert øjeblik skal værdsættes, for det vil aldrig komme igen.
Denne filosofi kan ses i den traditionelle japanske arkitektur, haver og kunst; og kommer stærkt til udtryk i te ceremonien, hvor oplevelsen af nuet i hver detalje af ritualet kan føre til en oplevelse af evigheden, i erkendelse af denne verdens flygtige natur.
Principperne om harmoni, respekt, renhed og ro er stadigvæk centrale aspekter i te ceremonien idag.
“All of us who study chanoyu, through that practice, aim towards actualizing
respect and harmony among people. At the same time, through the same
practice, one’s self and body are polished and reflected upon, and one’s mind
is brought to a state of clarity. Genuine peace, peace without discrimination,
achieved through a bowl of tea — this is what I pray will be accomplished
through the Way of Tea.” Sen Soshitsu Hounsai Iemoto

En begynder’s guide til Japansk te ceremoni

Du skal bruge:
Årstiden blomster og løv
Stødt grøn te (Matcha)
Te potte
Te kopper
En chawan (skål til at mikse teen)
En chasen (traditionelt bambus piskeris)
Hvad du gør som vært i den japanske te ceremoni
Trin 1:
Vælg et intimt, enkelt og rent sted til at afholde den japanske te ceremoni; det skal være et sted, hvor du ikke kan blive distraheret. Du kan indrette en del af dit hjem tl formålet, eller en del af din have, eller et roligt sted i naturen.
Trin 2:
Du dekorerer nu det udvalgte sted ifølge den naturlige skønhed, som hører årstiden til for en traditionel japansk te ceremoni. Brug friske blomster om foråret eller en gren med blade i skiftende farver om efteråret. Du kan også hænge malerier op, som reflekterer årstidens skønhed.
Trin 3:
Udvælg te kopper og de redskaber, du behøver, imens du sikrer dig at hver enkel del er både smuk og funktionel. Skønhed er af yderste vigtighed for den japanske te ceremoni.
Trin 4:
Dæk op før dine gæster ankommer. Placér en te kop foran hver plads; den smukkeste side af koppen vender mod midten af bordet. Du kan også dekorere bordet og de individuelle siddepladser med årstidens løv eller andre ting fra naturen, som du ved at dine gæster vil finde smukke.
Trin 5:
Velkom dine gæster og vis dem til deres pladser. Gæster værdsætter hvis du har udvalgt tekopper specielt til dem, så lad dem vide præcis hvor de skal sidde. Snak med dine gæster om årstidens skønhed.
Trin 6:
Bryg teen, når alle dine gæster er ankommet og har fundet deres pladser. Matcha tilberedes i en særlig skål, en såkaldt chawan. Overhæld 1 stor tsk matcha med 3-4 dl varmt vand (70 grader), helst kalkfrit, under konstant piskning med et traditionelt bambus piskeris (chasen) til teen skummer, og nyd teen straks.
Den pulveriserede te opløses ikke fuldstændigt i vandet, og vil falde til bunds, hvis den ikke indtages med det samme.
Trin 7:
Hæld teen op først til din gæst på højre side og fortsæt til alle har fået. Hæld til sidst op til dig selv.
Trin 8:
Forlad stedet med det samme, værten indikerer at det er tid til at gå. Afslut den japanske te ceremoni med at rose værtens dekorative evner, teens velsmagenhed eller årstidens skønhed.

Den indre tilstand

Den traditionelle japanske te ceremoni indeholder også en rituel rensning af deltagerne før deltagelse, samt rensning af de involverede redskaber. Man skal også være iført en passende kimono, af udsøgt skønhed, og der kan eventuelt serveres en let anretning før teceremonien, hvorefter gæstene trækker sig tilbage indtil værten er klar til den egentlige te ceremoni.
Samtalen holdes på et minimum, gæsterne slapper af og nyder omgivelserne og udsmykningen med elementer fra årstidens skønhed. Traditionelt anbringes der også være en kilde til rindende vand, og teen tilberedes over levende ild; og lydene fra vandet og ilden sammen med duftene fra røgelse og fra teen tilføjer deres til den meditative oplevelse.
Den indre tilstand er af yderste vigtighed for oplevelsen af den japanske te ceremoni, Cha-no-yu, som er mere end indtagelse af en kop te under komplicerede omstændigheder. Ceremonien udviklede sig under indflydelse af zen buddhismen, og søger at rense sjælen ved at blive et med naturens skønhed. Te ceremoniens ånd er blevet beskrevet med udtryk som indre ro, ynde, kontemplation og raffineret enkelthed.